Bra att veta
Bra att veta gällande BRF Trollskogen 2021-01-30
Förråd
Förutom det förråd som tillhör lägenheten finns plats för cyklar i garaget. Förrådet på entréplanet är till för laddning av elrullstolar, rullatorer och barnvagnar. Lägenhetsnyckeln går till dessa förråd. Observera att andra föremål inte får förvaras där.
Sopor
Föreningen har två soprum; Trollskogsvägen 6 och 8. Allt hushållsavfall skall sorteras och placeras i anvisade kärl, organiskt avfall i brun tunna, osorterat avfall i grön tunna. Soporna töms en gång/vecka.
Grovsopor sorteras och kastas i Miljöhuset, beläget väster om KVS byggnaden. Alla lägenheter har fått nyckel till miljöhus. Grovsopor som ej kan kastas i detta soprum transporteras till närmaste återvinningsstation.
Fläkt/Ventilation, värme
I varje lägenhet finns ett ventilationsaggregat med ett filter som byts en gång/år av föreningens husvärdar. I köksfläkten finns ett metalltrådsfilter, 358x255mm. Bostadsrättshavaren rengör (ex. i diskmaskinen) och byter filter vid behov. Filter, artnr. R100 015 kan beställas av casaordersweden@swegon.se. Leverantör: Swegon 0510-228 00. Obligatorisk ventilationskontroll, s.k. OVK, görs vart 3:e år.
Avstängningsventiler för vatten och värme finns monterade i varje lägenhet samt i installationsschakt i trapphus. Dessa ventiler motioneras en gång/år av föreningens husvärdar.
I 2-rumslägenheter är ventilerna placerade bakom en lucka i klädkammaren, i 3:orna bakom tvättmaskin och torktumlare och i 4:orna i två garderober i ett sovrum bortsett från i penthouse-lägenheter där de är placerade i en garderob i hallen resp. i badrum.
Skötsel och Rengöring Vattenlås - medlems ansvar
Varje år skall vattenlås vid, kök, badrum samt tvättmaskin rengöras. Detta ansvar innehar alla medlemmar för att undvika problem med avlopp.
Som ägare/boende i en bostadsrätt förväntas det att man rengör och kontrollerar vattenlås, anslutningar och det utgående och inkommande vattnets funktion.
En fuktskada kan kosta flera hundra tusen kronor att åtgärda. Många gånger är det enkla och små åtgärder som krävs för att åtgärda dem.
Markiser, balkonginglasningar, luftkonditionering, terrasser
Skriftlig ansökan lämnas alltid till styrelsen och får monteras endast efter styrelsens skriftliga godkännande. Se även §42, övriga anordningar, i våra stadgar.
Markisväv skall vara grå, färg 727-15 eller annan grå färg som styrelsen finner godtagbar.
För terrasser som tillhör lägenheter på bottenvåning utförs skötsel av markplattor, gräsmatta och omgivande staket av lägenhetsinnehavaren.
Medlem som önskar utföra inglasning av balkong skall meddela styrelsen eller husvärd. Föreningen gör bygglovsansökan och för föreningens arbete betalar medlemmen 1000kr. Utöver detta betalar medlemmen gällande avgift för själva bygglovet.
Brandlarm
I fastigheterna finns s.k. utrymningslarm i trapphusen. Vid brand i trappa larmar larmdon i trappa och över dörr i hallen i varje lägenhet. Dessutom finns brandvarnare i varje lägenhet som larmar vid brand eller rök i lägenhet.
Bostadsrättsinnehavaren ansvarar för underhåll/skötsel och reparation av brandvarnare i lägenhet.
Att tänka på vid brand – Larma alltid 112
Räddningstjänsten räknar med att vara på plats cirka 20 minuter efter mottaget larm.
Brinner det i din lägenhet
- Försök släcka med brandfilt eller brandsläckare.
- Går inte det – ta dig ut ur lägenheten (via trapphuset) och stäng dörren.
Brinner det i grannens lägenhet och/eller det finns rök i trapphuset
- Stanna kvar i lägenheten med dörren stängd.
- Gå aldrig ut i ett rökfyllt trapphus. Röken är väldigt giftig.
Varje lägenhet är en egen brandcell, vilket betyder att om det brinner hos din granne ska branden inte kunna sprida sig till din lägenhet inom 60 minuter. Vänta på den plats i lägenheten där räddningstjänsten lättast kan rädda dig, till exempel vid balkongdörren eller vid ett fönster.
OBS. Det är alltid bra att ha en brandfilt och en fungerande brandsläckare!
Nycklar och brickor för passagesystem
Vid behov av extra nycklar eller brickor kontaktar lägenhetsinnehavaren styrelsen.
Förlust av nyckel eller bricka skall omgående anmälas till styrelsen. Ersättningskrav utgår för extra eller förlorad nyckel.
Fjärrkontroller för garageportar
Fjärrkontroll tilldelas den som hyr p-plats i garage, 1st kontroll per hyrd plats. När tid för hyreskontrakt gått ut, ex. vid avflyttning, återlämnas kontrollen till någon i styrelsen.
Förlust av fjärrkontroll skall omgående anmälas till styrelsen. Ersättningskrav utgår för förlorad och/eller ej återlämnad kontroll.
Renovering av lägenheten
Vissa större arbeten kräver styrelsens godkännande, se även §43, förändring i lägenhet, i våra stadgar. Kontakta därför styrelsen för råd, så att misstag undviks.
För störande ljud, borrning och slipning har styrelsen beslutat att det utförs på följande tider: Vardagar mellan 09.00 – 19.30 och helger mellan 10.00 – 18.00
Hantverkare eller större renovering
Avisera någon vecka innan i er trappuppgång att renovering pågår och störande ljud kan förekomma.
Elavbrott i lägenhet
Lägenhetsinnehavaren kontrollerar först om någon säkring eller jordfelsbrytare löst ut. Därefter kontrolleras lägenhetens huvudsäkringar.
Lägenheternas elmätare och huvudsäkringar är placerade i låst utrymme (nisch) i rum vid entrén till våra hus. Utrymmet kan öppnas med våra lägenhetsnycklar.
Detta innebär att alla kan kontrollera mätarställning på sin elmätare och jämföra den med uppgiften på fakturan från elleverantören.
Den vänstra bilden nedan visar ett antal grupper med huvudsäkringar (proppar), 3st (storlek 16A) per lägenhet. Varje grupp är numrerad med samma nummer som finns på central i lägenhet, se högra bilden, i detta exempel B9. Även elmätare har motsvarande märkning. Om en huvudsäkring för lägenheten råkar gå sönder på grund av t.ex. överbelastning kan du själv, eller tillsammans med någon snäll granne, byta denna. På vägg i nisch finns hållare för reservsäkringar.
Avstängning av vatten i lägenhet
Vid akut avstängning av vatten sitter avstängningsventilerna i 2:orna bakom en lucka i klädkammaren, 3:orna har det bakom tvättmaskin och 4:orna och Penthousen i en garderob.
Felanmälan av hiss
Felanmälan ska i första hand ske till våra husvärdar Nils-Gunnar tel. 070-5436086 eller Anders
070-601 21 12. Om någon av dessa inte kan nås, kontakta ALT Hiss, tel 010-2050050.
Försäkring av bostaden
Medlem i Brf. Trollskogen är enligt våra stadgar skyldig att ha hemförsäkring för sin bostad i vår förening.
I föreningens fastighetsförsäkring finns ett tillägg som innebär att medlemmarnas hemförsäkring inte behöver innehålla ett s.k. bostadsrättstillägg vilket innebär lägre försäkringspremie. Kontakta gärna ditt försäkringsbolag om du har några frågor.
Styrelsen vald på stämma 2023
Ordförande Mats Johansson mats.mkj@gmail.com
Vice ordförande Lars Leiram lars@leiram.se
Sekreterare Jenny Strandqvist jenny.strandqvist@telia.com
Ledamot Anders Sjögren anders@sjoegren.biz
Ledamot Ann-Kristin Jansson ak.jansson.akj@gmail.com
Suppleant Birgitta Blomqvist birgitta.bq@me.com
Husvärdar
Trollskogsvägen 6, Nils-Gunnar Andersson tel: 070-5436086 nga.ranarp@telia.com
Trollskogsvägen 8, Anders Jansson tel: 070-6012112 ajansson55@hotmail.com